FANDOM

Отаку (яп. おたく/オタク) — японський термін, що означає людину з нав'язловим інтересом до чогось, зазвичай використовується по відношеню до фанатів аніме та манґи. Сучасне використання терміну бере початок від есе Акіо Накаморі написане у 1983 році у Манґа бурікко. Слово може використовуватись як пейоратив; його негативне значення випливає зі стереотипного погляду на отаку та повідомлення у ЗМІ про Цутому Міядзакі, «отаку-вбивцю». Згідно з дослідженням, що було опубліковане у 2013 році, термін став менш негативним, і все більше людей називають себе «отаку».

Субкультура отаку є центральною темою різного аніме та манґи, документальних фільмів та наукових досліджень. Субкультура народилась у 1980-х роках як зміна соціального менталітету та виховання особливостей отаку японськими школами. Народження субкультура збіглося з аніме-бумом після випуску таких творів як Mobile Suit Gundam. Визначення отаку згодом стало більш складним, бо з'вилося багато класифікацій отаку. У 2005-ому році НДІ Номура розділив отаку на 12 груп та оцінив розміри і вплив на ринок кожної з них. Оцінка економічного впливу отаку дорівнює 2 трлн. ієн (18 млрд. доларів).

Етимологія Редагувати

В японській мові це слово має наступну етимологію: о (お) (поважний префікс) + таку (宅) (будинок, житло). Дослівно означає «ваш дім». Вперше в якості терміна це слово з'явилося в циклі статей «Дослідження "отаку"» (яп. 「お た く」 の 研究, "Otaku" no Kenkyū) есеїста Акіо Накаморі. Цикл публікувався в журналі «Манґа бурікко» (яп. 漫画 ブ リ ッ コ, Manga Burikko) в період з червня по грудень 1983 года, і в назві було використано слово, яким, за спостереженнями Накаморі, найчастіше називали один одного представники субкультури.

Спочатку слово використовувалося для позначення собі подібних серед фотографів-любителів — фотографи в очах інших людей були соціофобами, затворниками, фанатиками свого хобі, і поступово слово «отаку» отримало негативне значення: самітник, фанатик. Зазвичай отаку — це молода людина, яка живе вдома, на роботу не ходить, спілкується всього з 2-3 людьми не зі своєї «тусовки».

В японській мові також існують обороти «пасокон отаку» (по відношенню до божевільним на персональних комп'ютерах), «ґейму отаку» (до граючих в відеоігри) і отаку, як екстремальні фанати ідолів - розрекламованих співаків. Аналогічним чином, слово може використовуватися для опису будь-якого всепоглинаючого захоплення: музичний отаку, спортивний отаку і т. п.

Слово «отаку» в Японії має сильно негативне забарвлення; називати так співрозмовника неввічливо, якщо тільки він сам себе так не називає. Однак в інших країнах фанати аніме і манґи часто називають себе «отаку», розуміючи під цим аж ніяк не схибленого фаната, а лише відданого шанувальника. Однак і там зустрічаються шанувальники аніме, що знають про японське значення цього слова і тому не люблять, щоб їх називали «отаку». У зв'язку з цим слово стало записуватися катаканою, щоб відрізняти від お宅 отаку, яке як і раніше позначає будинок співрозмовника у ввічливій мови.

Близьке за змістом слово, яке вживається в багатьох країнах, наприклад в Росії, Білорусії та Україні, анімешник — любитель аніме і/або манґи.

Чисельність отаку Редагувати

У 2007 році компаніями «One's Communications» і «Otaba» було проведено дослідження японців, які зараховують себе до отаку. Був опитаний 601 японець. 68% серед них були чоловіками і більшість з них були у віці від 20 до 30 років. В даному дослідженні 32,6% опитаних сказали, що стали отаку в середній школі. 23,1% назвали останні три роки початкової школи. Голоси між старшою школою і коледжем поділилися приблизно порівну. На питання про те, яке аніме наштовхнуло їх на шлях отаку, більшість опитаних назвало аніме «Gundam». Його назвали 3,7% опитаних. 2,7% назвали «Євангеліон». По одному відсотку опитаних назвали «Final Fantasy» і «Tokimeki Memorial Only Love». По 0,9% голосів дісталося «Space Battleship Yamato», «YuYu Hakusho» і «Сейлор Мун». У той же час, відповіді сильно варіювалися в залежності від віку опитаних. Так, серед отаку у віці 20-30 років був популярний «Tokimeki Memorial». Більш старі фанати частіше називали таку класику, як «Space Battleship Yamato» і «Urusei Yatsura».

Згідно з телефонним опитуванням «Яно», що проводилося з липня по вересень 2011-го року, кожен четвертий японець називає себе отаку.

Приклади аніме та дорам, у яких показано образ отаку Редагувати

Жанри аніме та манґи
Для цільової аудиторії КодомоДзьосейСейненСьоненСьодзьо
Специфічні МехаГаремСентай (Меха-сентай) • Махо-сьоненМахо-сьодзьоСпоконСьодзьо-аіСьонен-аїТокусацу
Еротичні ХентайЕттіЛоліконЮріЯой (Сьотакон) • ҐуроБара
Інші OVAONAОтакуКіберпанкСтімпанкАпокаліпсисЖахиГотика